dinsdag 15 oktober 2013

Ego Sum


(vervolg)      ° ° °     N  A  T  U  U  R  L  I  J  K       C  A  R  N  A  C     ° ° °


"Natuurlijk" in de betekenis van "nog behoorlijk rijk aan begroeiing", dat wel ... Nochtans in de betekenis van "vanzelfsprekend" is Carnac dat voor mij helemaal niet.
Als tiener had ik enkel weet van het Egyptische Karnak. Onvoorstelbaar dat daaraan in de geschiedenislessen wel heel wat aandacht werd besteed in tegenstelling tot het Bretoense Carnac waarvan ik toen nog nooit had gehoord. Tot op heden vraag ik me nog steeds af waaraan dat te wijten is? Nochtans zijn de restanten van prehistorische menselijke beschaving daar niet minder indrukwekkend. In Afrika is veel archeologisch onderzoek verricht, terwijl we hier nog steeds voor raadsels staan en ons eigen erfgoed verwaarlozen, zelfs vernielen of opofferen voor onduidelijke alternatieven. En ik heb het hier nu niet alleen over de megalieten. Soms kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er mensen zijn die er zich voor schamen dat we een geschiedenis hebben. Hoe kunnen we ooit (evo)l(u)eren wanneer we het verleden niet oprecht in de ogen durven kijken?


Stel, er is geen verleden en toekomst
alleen NU ...







E     G     O          S    U    M




Ik is oorsprong                       
bron van leven                       
 kiem tot ruimte open gebloeid                       
Ik is warmte en materie                       
waaruit denken is gegroeid                       

                       Ik kijkt met gesloten ogen
                       Ik luistert met oren dicht
                       Ik voelt zonder aan te raken
                       Ik is in zichzelf gericht

In mij dag en licht en leven                      
de macro-cosmos oneindig groot                      
de micro-cosmos oneindig nietig                      
in mij nacht duisternis en dood                      

                       ik is onaf
                       Ik is volmaaktheid
                       ik is werkelijkheid droom en wens
                       Ik slaapt ontwaakt sterft 
                       en wordt opnieuw geboren



want Ik is ik                    
en ik ben mens                    




° ° °






1 opmerking:

  1. omdat je mens bent en de dingen doet zoals je doet soms wijs soms dom, soms luisteren en kijken soms helemaal niet.....
    ik ben ik....
    en voel het net als jij..

    BeantwoordenVerwijderen

Lieve bezoeker,

Krabbel hier maar uw gedacht neer.
Ik kan altijd iets bijleren.

Alvast bedankt en nog een prettige dag gewenst.

- Dauw -